VVD Opiniestuk II

Anti-vaxxers vormen Europees gevaar

Het is nog maar kort geleden dat het in grote delen van Europa normaal was om je kind te vaccineren tegen besmettelijke ziektes. Dat deed je gewoon. Inmiddels zijn er mazelenuitbraken in Nederland, Griekenland, Italië, Oekraïne etc. We kunnen niet toestaan dat er een kleine minderheid van mensen is die, vaak gevoed door fake news, de gezondheid van ons allen in de waagschaal stellen. De Europese Unie moet zich vooral bezighouden met zaken die grensoverschrijdend zijn.  Zeker als onze veiligheid in gevaar is. Inmiddels is dat punt in de vaccinatiediscussie bereikt. Het is tijd voor een campagne om de vaccinatiegraad in heel Europa weer omhoog te krijgen.

De Nederlandse RIVM zegt dat mazelen één van de meest besmettelijke ziekten is die er bestaan. Ook in Nederland is een kind niet langer vanzelfsprekend beschermd tegen ziektes die door inenting eenvoudig te voorkomen zijn. Niet alleen op een crèche in Den Haag zijn er recente uitbraken van mazelen, maar ook in Europa en Amerika. En dit virus is aan een opmars bezig in Nederland en daarbuiten. Want ziektes houden zich niet aan landsgrenzen.

Als een groep ‘anti-vaxxers’ in Italië steeds machtiger wordt, heeft dat ook effect op de gezondheid van Nederlandse kinderen. Want zonder argwaan stap je met je gezin in het vliegtuig naar Pisa, of ben je een Paasweekendje in Duitsland. En andersom; Italiaanse, Spaanse en Duitse kinderen spelen in onze ballenbakken, bezoeken onze strandtenten en slapen in onze hotels en Airbnb bedden.

Nu zoveel ouders onverantwoordelijk gedrag tonen, voel ik als moeder in spé een extra verantwoordelijkheid om kinderen in heel Europa beschermd te houden tegen ziektes die we kunnen voorkomen. Het kind in mijn buik en alle kinderen hebben recht op een veilige omgeving waarbij ze niet blootgesteld worden aan de bewuste roekeloosheid van anderen.

Want helaas is er een groeiende groep mensen die denken dat hun kinderen beter af zijn zonder vaccinatie. Dat is funest voor die kinderen maar ook voor de samenleving als geheel.

Hoe is het mogelijk dat er mensen zijn die geloven dat vaccineren niet gezond is terwijl de wetenschap anders schrijft? Door algoritmen die fake news razend snel verspreiden krijgt een groeiende groep ouders het idee dat niet inenten een reële gevaarloze optie is. Dat is het niet. Mazelen zijn niet eng maar kunnen wel degelijk zonder vaccinatie leiden tot ernstige aandoeningen met levenslange complicaties.  Dat is allemaal te voorkomen; jij een prik, ik een prik. We moeten nu handelen en Nederlanders de zekerheid bieden dat Europa in dit perspectief veilig is. Of om de zekerheid te kunnen bieden dat Europa in dit perspectief veilig is. De bewustwording in Europa is te laag en de vaccinatiegraad in heel Europa moet omhoog.

Wij kunnen koploper zijn in Nederland en geschiedenis schrijven door er voor te zorgen dat alle kinderen in Europa veilig ingeënt worden. Net als dat we in Europa allemaal met een veilige auto de weg op moeten gaan, en bij elkaars supermarkten veilige en gezonde producten kunnen kopen, moet je er ook op kunnen vertrouwen in Europa dat elk kind veilig ingeënt is. Zo zorgen wij voor elkaar en voor de allerkleinsten die nog even op hun prik moeten wachten. Welke ouder wil zijn kind nou niet zien opgroeien?

Catharina Rinzema

Kandidaat nr. 6 VVD Europa