VVD Opiniestuk

Zwanger en carrière najagen: infantiel sprookje!?

“Ik snap niet dat iemand hoogzwanger is en verkiesbaar is”, of “Niks inspirerend aan maar respectloos”. En wat denkt u van “Een infantiel sprookje”. Zomaar wat opmerkingen waar we mee werden geconfronteerd toen Catharina Rinzema, kandidaat  voor het Europees Parlement (en toevallig ook hoogzwanger),  met een interview in de krant stond over haar persoonlijk leven en kandidatuur.

Vroeger was de regel simpel: de vrouw doet het huishouden en zorgt voor de kinderen en de man krijgt alle ruimte zich bezig te houden met zijn voltijd baan. Anno 2019 zijn de tijden gelukkig veranderd, of althans, dat dachten wij. Het is voor veel mensen blijkbaar nog steeds ondenkbaar dat je als vrouw/moeder een carrière kunt hebben. Dit is niet normaal en het laat zien dat we nog een hele lange weg te gaan hebben.

Dat zwangere vrouwen het op de arbeidsmarkt niet makkelijk hebben, is niet nieuw. Als je alleen al kijkt naar de cijfers blijkt dat van alle zwangere vrouwen 44% wordt benadeeld bij een sollicitatie, promotie of verlenging van het contract.

Ook onze taal loopt nog achter in ontwikkeling op emancipatiegebied. Waarom bestaat bijvoorbeeld het begrip ‘papa-dag’? Van een ‘mama-dag wordt niet gesproken. Zorg dat je beiden de verantwoordelijkheid voor de opvoeding van het kind neemt. Het begrip ‘werkende moeder’ wordt ook veel vaker gebruikt dan ‘werkende vader’. Dit soort begrippen duidt nog steeds op de sluimerende ongelijkwaardigheid tussen man en vrouw.

McKinsey stelt in hun rapport ‘Het potentieel pakken’ dat er veel vrouwelijk potentieel onbenut blijft. Een sterkere positie voor vrouwen op de arbeidsmarkt biedt kansen en voordelen voor individuen, bedrijven, sectoren en de algehele economie, aldus McKinsey. Hun analyses laten zien dat 230.000 vrouwen economisch zelfstandig kunnen worden als ze gemiddeld vijf uur per week extra zouden werken. De ongemakkelijke waarheid is dat driekwart van de werkende Nederlandse vrouwen parttime werkt. In vergelijking met andere Europese landen is de Nederlandse vrouw Europees kampioen parttime werken. Het probleem lijkt in Nederland veel meer een sociaal cultureel probleem te zijn, dan een structureel gebrek aan voorzieningen of een zogenaamd ‘glazen plafond’.

Wij vinden het blijkbaar nog steeds vanzelfsprekend dat de man en vrouw een traditionele rolverdeling hebben. Het is aan ons om de norm te veranderen en niet in een slachtofferrol kruipen. We moeten ons niet laten kisten, niet uit het veld laten slaan, en wellicht er nog harder voor werken.

Dus in plaats van nu het hoofd te buigen voor de kritiek en weg te lopen van onze dromen en ambities, moeten we er juist nog harder voor vechten. Ambitieuze vrouwen en moeders is wat Nederland en Europa nodig heeft!

Dilan Yesilgoz - Zegerius, Kamerlid VVD, woordvoerder emancipatie

Catharina Rinzema, kandidaat Europees Parlement, nummer 6